Ladda ner som PDF

SYSTEMBOLAGET

SYSTEMBOLAGET – ETT UNIKT FÖRETAG

SystembolagetMed en otvivelaktig ambition att hĂ„lla högsta kvalitĂ© och ett brett, attraktivt sortiment pĂ„ sina butiker, stĂ€ller Systembolaget ocksĂ„ höga krav pĂ„ sina leverantörer. Man kan tro att denna statliga butikskedja arbetar som vilket annat detaljhandelsföretag som helst. Men med helt andra mĂ„l och skĂ€l till försĂ€ljning sĂ„ Ă€r referensramarna utvecklade under mĂ„nga Ă„r i hela verksamheten för att framförallt vĂ€rna om folkhĂ€lsan i Sverige.Visionen Ă€r att vi skall kunna leva i ett samhĂ€lle dĂ€r alkoholhaltiga drycker avnjutes med omsorg och eftertanke. Den breda kunskapen pĂ„ Systembolaget gĂ€llande sitt sortiment skapar Ă€ven möjligheter att bli informerad och inspirerad nĂ€r det gĂ€ller mat, dryck och hur vĂ„r hĂ€lsa kan pĂ„verkas.Systembolaget vĂ€rnar alltsĂ„ helt om folkhĂ€lsan i första hand utan att drivas av stora vinstkrav frĂ„n staten. De har hittat en fin balans mellan socialt ansvar och god service med tre fina kĂ€rnvĂ€rden – omtanke, kunskap och inspiration som vĂ€gleder de 4 800 medarbetarnas ansvarsfulla uppdrag.

SORTIMENT

Systembolagets sortiment bestÄr av ett fast och ett tillfÀlligt sortiment. Det fasta sortimentet ska tillgodose kundernas önskemÄl vad gÀller lÄngsiktighet, trygghet och kontinuitet. I det fasta sortimentet sker förÀndringar tvÄ gÄnger per Är. Systembolaget har totalt cirka 2 300 artiklar i det fasta sortimentet. Till det kommer alla de tillfÀlliga varorna, och de cirka 8 500 artiklarna som finns tillgÀngliga via bestÀllningssortimentet. Det tillfÀlliga sortimentet ska stÄ för förnyelse och sÀsongsvariationer.

NYHETER

Systembolaget lanserade totalt 2 315 nya varor i sortimentet under 2010. 1 459 introducerades i smÄ kvantiteter i högre prislÀgen, i de tre vinkÀllarbutikerna. Under 2010  började vi introducera nya produkter efter sÀsonger. Vi skapade dÀrmed en större koppling mellan sÀsongens mat och de drycker som lanseras.

EFTERFRÅGAN

Systembolaget styr centralt sortimentet till respektive butik baserat pÄ efterfrÄgan. Enkelt uttryckt kan man sÀga att ju fler kunder som köper en viss produkt desto större butiksdistribution fÄr varan. De varor som inte lagerhÄlls i den lokala butiken kan bestÀllas frÄn Systembolagets varudepÄer och levereras till butiken inom en till tvÄ dagar. Dessutom finns ett bestÀllningssortiment som tas hem frÄn leverantörernas lager, vilket tar ytterligare nÄgra dagar. Utöver detta kan vilken produkt som helst i hela vÀrlden bestÀllas via Systembolagets privatimporttjÀnst.

BUTIKER

En viktig del i kundernas förtroende för Systembolaget Àr tillgÄngen till butiker. Idag finns 418 butiker i alla landets kommuner utom i en. DÀrutöver sker försÀljning via mer Àn 500 ombud. Ombuden Àr lokaliserade till mindre orter dÀr kundunderlag för att etablera en systembutik saknas. Systembolagets butiksnÀt Àr utformat utifrÄn ett service- och tillgÀnglighetsperspektiv snarare Àn ett lönsamhetstÀnkande. Butikerna Àr utvecklade för att hantera ett av vÀrldens bredaste dryckessortiment och de krav det stÀller pÄ guidning, arbetssÀtt och kommunikation.

SYSTEMBOLAGET – IN ENGLISH

Systembolaget exists for one reason: To minimize alcohol-related problems by selling alcohol in a responsible way, without profit motive.The first alcohol monopoly ever started in the mid 1800s in Sweden. It worked so well that the model was spread all over the country. In 1955, the local companies were merged to form a single, national Systembolaget company, a concept which still works.Systembolaget has a nationwide retail network of 418 stores and over 500 agents serving smaller communities. The agents do not carry items in stock, but the entire product range can be ordered through them.The staff are experts in food and drink and provide high standards of services for their customers. The work in the stores is brand-neutral. This means promotion of individual products or producers are avoided , which allows the advice to be provided entirely on the customer’s terms. Systembolaget’s product range is actually one of the most comprehensive in the world. It is being developed continuously to match changes in trends and in the consumers’ tastes.